LATIHAN:
1)
BACA SITUASI YANG BERIKUT:
Berdasarkan situasi di atas, jawab soalan-soalan yang berikut berkaitan
teknik dalam pemikiran komnputasional.
a) Dengan
menggunakan teknik leraian, senaraikan masalah-masalah yang boleh dipecahkan
kepada yang lebih kecil.
b) Berdasarkan teknik pengecaman corak, apakah ciri-ciri kesamaan
yang dapat membantu Suzzie dalam menyelesaikan masalah itu?
c)
(i) Mengikut teknik peniskalaan, senaraikan tiga aspek- aspek yang
penting bagi menyelesaikan masalah ini.
- -------------------------------------------------------------------
- -------------------------------------------------------------------
- -------------------------------------------------------------------
(ii) Apakah dua aspek-aspek yang kurang penting dalam masalah membuat
kek ini?
- -----------------------------------------------------
- -----------------------------------------------------
d) Bagaimanakah
teknik pengitlakan boleh diaplikasikan dalam menyelesaikan masalah ini?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Hani bakal menghadapi peperiksaan hujung tahun ini dan mahu mengulang kaji pelajaran semasa cuti sekolah selama dua minggu. Hani bercadang untuk memperuntukan beberapa jam sehari untuk mengulang kaji satu subjek dan mahu memastikan pada akhir cuti, semua subjek iaitu BM,BI,Sains, Matematik,Sejarah, Geografi,Pendidikan Islam, Asas Sains Komputer,Pendidikan Seni Visual dan Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan dapat diulang kaji dengan peruntukan masa san melebihkan hari bagi subjek BM, BI, Sains dan Matematik. Namun, Hani tidak pasti bagaimana untuk membahagi masa dengan subjek yang ingin diulang kaji.
Bandingkan kedua-dua kaedah tersebut dan berikan ulasan. Pada pendapat anda, nyatakan kaedah mana yang lebih baik.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Hani bakal menghadapi peperiksaan hujung tahun ini dan mahu mengulang kaji pelajaran semasa cuti sekolah selama dua minggu. Hani bercadang untuk memperuntukan beberapa jam sehari untuk mengulang kaji satu subjek dan mahu memastikan pada akhir cuti, semua subjek iaitu BM,BI,Sains, Matematik,Sejarah, Geografi,Pendidikan Islam, Asas Sains Komputer,Pendidikan Seni Visual dan Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan dapat diulang kaji dengan peruntukan masa san melebihkan hari bagi subjek BM, BI, Sains dan Matematik. Namun, Hani tidak pasti bagaimana untuk membahagi masa dengan subjek yang ingin diulang kaji.
Leraikan
masalah ini dan bina satu model untuk menyelesaikan masalah tersebut.
3. Jadual berikut menunjukkan dua kaedah yang berlainan untuk membahagikan tugasan bagi satu acara pertandingan seni pertahan diri yang berlangsung selama dua hari . Untuk melancarkan perjalanan majlis , dalam setiap bahagian , dua orang akan ditugaskan.
Kaedah 1
Kaedah 2
3. Jadual berikut menunjukkan dua kaedah yang berlainan untuk membahagikan tugasan bagi satu acara pertandingan seni pertahan diri yang berlangsung selama dua hari . Untuk melancarkan perjalanan majlis , dalam setiap bahagian , dua orang akan ditugaskan.
Kaedah 1
Bahagian
|
Hari
pertama
|
Hari
kedua
|
Petugas
|
Petugas
|
|
Pendaftaran
|
Anis,Wanie
|
Anis,Wanie
|
Penjaga
Peserta
|
Ain,Aina
|
Ain,Aina
|
Penjaga
Tiket Masuk
|
Farhani,Alya
|
Farhani,Alya
|
Tugas
Khas
|
Naim,Shahrul
|
Naim,Shahrul
|
Kaedah 2
Bahagian
|
Hari
pertama
|
Hari
kedua
|
Petugas
|
Petugas
|
|
Pendaftaran
|
Anis,Wanie
|
Farhani,Alya
|
Penjaga
Peserta
|
Ain,Aina
|
Naim,Shahrul
|
Penjaga
Tiket Masuk
|
Farhani,Alya
|
Anis,Wanie
|
Tugas
Khas
|
Naim,Shahrul
|
Ain,Aina
|
Bandingkan kedua-dua kaedah tersebut dan berikan ulasan. Pada pendapat anda, nyatakan kaedah mana yang lebih baik.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4) Lengkapkan jadual berikut.
2 |
4 |
6 |
8 |
78 |
81 |
||
56 |
60 |
||
3 |
7 |
5) Latihan mencari jumlah bilangan segi tiga.
BalasPadamSaya betul² tak fhm��
Padamteruk nyaa !!! -_-
PadamJAWAPAN?
BalasPadamJadual berikut menunjukkan dua kaedah yang berlainan untuk membahagikan tugasan bagi satu acara pertandingan seni pertahan diri yang berlangsung selama dua hari .untuk melancarkan perjalanan majlis ,dalam setiap bahagian ,dua orang akan ditugaskan
BalasPadam